„Construcțiile și instalațiile aferente acestora, denumite în continuare construcții…“
În aceeași manieră, merele și perele vor fi denumite în continuare mere, tragediile și comediile vor fi denumite în continuare tragedii, femeile și bărbații vor fi denumiți în continuare femei, iar arhitecții și arhitecții de interior vor fi denumiți în continuare șefi.
Dacă simțiți o furnicături pe lobul parietal stânga, înseamnă că tocmai ați experimentat o fractură de logică la neuronul bunului simț și este perfect normal. Orice persoană ce posedă un minim bun simț trece prin așa ceva când citește prima frază din acest articol, ceea ce nu ar fi o problemă așa mare dacă nu ar fi aceași frază cu care începe și Codul Construcțiilor.
Dacă tot începe așa spectaculos, sigur v-a trezit interesul. Delectați-vă mai jos cu câteva repere din cod:
Proiectanții vor trebui să prevadă viitorul, astfel încât să știe înainte de începerea proiectării că vor proiecta un monument istoric și ca atare va trebui să reziste 100 de ani. Așteptăm înființarea unor școli de chiromanție acreditate care să organizeze cursuri de pregătire profesională în vederea dobândirii capacităților de previzionare a viitorului necesare prin prezentul cod.
Dezvoltatorii/investitorii devin, vor nu vor, proiectanți și își stabilesc singuri clasa de consecințe a construcției în locul arhitectului, chiar dacă nu știu cum.
Clădirile nu sunt considerate lucrări inginerești, lăsând loc la interpretări care duc în practica curentă, la încadrarea clădirilor în lucrări stomatologice, unde noțiunea de ciment este privită dintr-un punct de vedere care nu implică sorturi de agregate, cife și clase de betoane, aspect care poate crea confuzie în rândul civililor.
Redactarea codului s-a realizat cu reconfirmarea devizei „Panică și dezorganizare“, astfel încât orice funcționar din orice instituție poate interpreta (aproape) orice prevedere așa cum vrea el(ea).
Se extind ariile de competență ale autorităților/instituțiilor prin drepturi și obligații ale acestora, dar s-a omis partea cu răspunderea. Și s-au lăsat niște zone gri că nu se știe niciodată când are nevoie vreun șmecher de o manevră pentru vreo combinație și trebuie făcut „să fie bine pentru toată lumea“.
Verificatorii de proiecte și experții tehnici sunt decorativi că nu se prea cere verificarea proiectelor cam pe nicăieri, iar dacă aduci vorba de expertizarea unei clădiri la cerința de igienă, sănătate și mediu înconjurător, ești considerat prost că nu te-ai prins că cerința aia e pusă în cod la mișto, doar să fie acoperiți autorii codului dacă se îmbolnăvește cineva de la gletul chinezesc și să poată da statul vina pe beneficiar.
Atestarea verificatorilor de proiecte și experților tehnici se face de mai multe instituții în paralel astfel încât fiecare să-și păstreze rolul cutumar de forță în detrimentul calității în construcții (e mai dificil să funcționeze un sistem segmentat și necorelat decât un tot unitar). Și așa e greu că MDLPA-ul inventează noi superverificatori de proiecte care verifică tot și-i lasă pe restul fără pâine. Între noi fie vorba, atestarea se face degeaba pentru că șeful șefilor are expertul lui care expertizează după cum vrea mușchiul lui pentru că așa zice codul.
Auditorii energetici fac cam aceeași treabă cu experții atestați pentru economie de energie și izolare termică, dar mai prost.
Bine că s-a pus și taxă pe atestare, că întradevăr e plin sistemul de verificatori competenți. Ce să faci, unde pune mâna OAR-ul trebuie să apară și o taxă, că până la urmă ăsta este scopul lor, taxarea și mai puțin calitatea construcțiilor (partea care ține de arhitect).
Se legiferează incompetența (cică se emite autorizație de regularizare dacă a emis greșit funcționarul autorizația de construire, inclusiv pentru infrastructura de transport de interes național). După ce că autostrăzile din România sunt mai rare ca trufele, fiind considerate realizări de Nobel, cum dracu‘ se poate greși autorizația de construire a unei autostrăzi după ce te-ai uitat la documentații 30 de ani?!? Azi, mâine aflăm de la televizor că autostrada Iași-Timișoara a trecut pe lângă Iași. Ce să faci, oricui i se mai întâmplă să confunde municipiul Iași cu orașul (Med)iași, nu-i așa?
„Specialiștii“ de la stat dictează, legiferează, controlează, avizează, autorizează, aberează și dezbat doar ei între ei, asociațiile profesionale, în afara celei cu denumirea masonică de Ordin, sunt lăsate pe dinafară, iar muritorul de rând se uită fără să înțeleagă de ce perele sunt denumite mere.
SRI și SIE primesc și ele un rol în domeniu și avizează mere, constructorii culeg pere, iar ăia care chiar se pricep sunt excluși din toate deciziile.
Se inventează noi certificări de companii și atestări de persoane, menite să privilegieze pe unul și pe altul, dar nu se prea face nimic pentru creșterea responsabilizării în vederea creșterii calității în construcții. Tot la fel se aude vecinul care-și iubește pasional nevasta, tot la fel înflorește igrasia pe pereți, tot la fel iau foc spitalele și tot la fel perele vor fi denumite mere.
Având în vedere mentalitatea medievală a României în secolul XXI conform căreia divinitatea asigură „consumul de energie primară pentru asigurarea condițiilor de climat interior confortabil și sănătos“ în stabilimentele sale de pe teritoriul întregii țări, clădirile utilizate ca lăcașuri de cult sau pentru alte activități religioase nu trebuie să corespundă cerințelor privind performanța energetică.
Aflăm cu stupoare că dacă emitentul certificatului de urbanism și a autorizației de construire și beneficiarul acestora sunt diferiți, ISC-ul nu are competență în exercitarea controlului statului.
Se vor face planuri de urbanism până la nivelul firului de iarbă. Se vor face PUZ-uri chiar dacă nu se schimbă nimic, PUZ-urile se vor detalia prin PUD, adică se va schimba cartușul pe plan de către arhitect și se va mai plăti odată de către beneficiar. Dublarea documentațiilor de urbanism va deveni triplare când, prin magia arhitectului concretizată într-un copy/paste cu schimbare de cartuș, hopa, apare și planul de situație (și încă o factură).
De factură nu scapi atâta vreme cât regele, șeful șefilor, are voie să decidă ce vrea, cum vrea, când vrea și cu cine vrea fără să răspundă în fața nimănui. Șeful șefilor de proiect, mai exact arhitectul șef, această semi-divinitate, binceuvântătorul UAT-ul care are onoarea să fie păstorit de pretinsul(a) descendentul(a) lui Gaudi este autoritatea supremă care dispune întocmirea documentațiilor de urbanism după cum vrea mușchiul lui(ei).
Arhitectul, șef de proiect returnabil la 2 litri!
Arhitectul este șef miruit „de drept“ pe bază de apartenență la castă nobiliară de secol XXI.
Nu contează dacă trăiești cu impresia că sarcina termică are legătură cu ginecologia sau că dacă te uiți ca broasca la sudură când ai în față un proiect de hidranți, atâta vreme cât ești “arhitect sau arhitect de interior, după caz, cu drept de semnătură sau conductor arhitect cu drept de semnătură” de la OAR, ți se cuvine funcția de șef de proiect indiferent cât de redus ești.
Nu contează că nu mai ții minte unde ți-ai lăsat șosetele după chermeza de aseară cu tovarășii tăi cu sânge albastru, pentru că dreptul dobândit la absolvirea unei facultăți de arhitectură din România, chiar dacă facultatea cu pricina nu miroase de aproape un loc sub 2000 în topul universităților la nivel mondial (Politehnica din București a prins locul 925, iar Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca se uită în jos (de pe locul 1554) spre facultățile de arhitectură Carpato-danubiano-pontice care însă nu se întrezăresc la orizont – Sic!) și atestarea Ordinului îți conferă „de drept“ funcția de șef de proiect (și de călugăr șaolin – Ordinul face ce vrea el că de aia e ordin).
Indiferent dacă și unde-ți vei găsi șosetele, în mod evident ai capacitatea (confirmată de absolvirea unei facultăți de arhitectură atât de valoroase încât nici nu apare în topuri) de a lămuri orice problemă tehnică sau de altă natură ce poate apărea în procesul de construire, indiferent de natura acesteia.
[Feic niuz de heitări]
Cică în Codul Construcțiilor Reloaded, arhitectul care va avea cel mai principal rol din rolurile principale, va putea face și proiectele de instalații, rezistența la construcții și, în mod exclusiv, așa cum îi șade bine aristocratului de rit nou, va întocmi PUDD-urile, adică planurile de detaliu al detaliului prin care se vor prezenta aceleași documentații ca în PUD, dar cu altă factură. În cazul în care beneficiarul a supărat, a jignit sau a deranjat în vreun mod șeful de proiect de tip arhitect sau, mai grav, competența șefului șefilor de proiect (arhitectul arhitecților gen) în cadrul procesul de autorizare, acesta va fi obligat să întocmească un PUDDPHD ce va detalia proiectul la nivel de pixel HD. Alți bani, altă distracție. Să manâncă și gura lu‘ șefu‘ ceva…
[sfârșit feic niuz]
În loc să fie un factor determinant, garant al sistemului calității în construcții și ghid pentru arhitect, OAR-ul pare a fi mai degrabă un mic antreprenor meschin, ghidat doar de orgoliu, obținerea controlului indiferent de competență și desfășurarea de activități comerciale.
Somnul OAR-ului crează monștri ca cel edificat în urma sodomizării arhitecturii clasice, simțului estetic și bunului simț în general, de către un arhitect cu drept de semnătură (probabil valabilă și la momentul în care se cioplește Codul Construcțiilor), pe str. Avram Iancu nr. 6 din Cluj-Napoca, copilul de suflet în formă de cosciug, nășit de OAR.
Architects, wake the fuck up and get real!
Dezbaterea care nu a dezbătut nimic
s-a desfășurat în clasicul mod democratic și concis (MDLPA style, cunoscut și sub denumirea de Goat style), mai exact am fost informați timp de o oră despre efortul și sacrificiul investit de specialiștii care au construit și instalat (sic!) această capodoperă epică a mileniului 3 care ne luminează prin înțelepciune și ne arată adevărata cale prin care instalațiile sunt denumite construcții și perele sunt denumite mere.
Dar să fim obiectivi și să dăm Cezarului ce este al Cezarului și să spunem că toți participanții au putut dezbate liber cu sinele lor tot ce au dorit (arhitect cu arhitect și inginer cu inginer, mai puțin cei care sunt și arhitecți și ingineri), așa zisa dezbatere fiind dedicată expunerii punctului de vedere al doritorilor cu mențiunea că nu pot depăși 10 minute (tehnică „democratică“ standard a MDLPA când vine vorba de libertatea de exprimare), fiind interzisă dezbaterea punctelor de vedere ale ante-vorbitorilor. Mama dezbaterilor!
De cele minim 10.000 de ore necesare completării și clarificării codului n-a mai zis nimeni nimic. Probabil că nu mai erau 10 minute alocate…
Secretul este că dezbaterea codului este un proces perpetuu. Adică fiecare beneficiar care vrea să construiască ceva dezbate codul cu șeful șefilor, iar în funcție de apartenența la PCR (Pile Cunoștințe Relații), ia autorizația în termenul prevăzut de Codul Construcțiilor sau în termenul prevăzut de Paștelor Cailor.
Contradicții, discriminări, interpretări, neclarității, prevederi cu parfum neconstituțional sau viduri de reglementare, toate se găsesc în cod. Cerințele fundamentale de calitate, un concept superb care nu se aplică rămân aceeași himeră bătută-n cap de 30 de ani.
Codul reperzintă o lucrare neterminată în valoare de 1,6 milioane de lei (fără TVA), făcută din copipeisturi și cârpeli, lipsuri, elucubrații și neclarități, definește un domeniu al construcțiilor (nu și al instalațiilor) în care, dincolo de jupânii declarați, restul factorilor sunt definiți parțial, inexact și/sau incomplet, cerințele fundamentale sunt declamate și preamărite, fără a fi aplicate, iar autoritățile au doar drepturi de control, verificare și sancționare fără a avea și răspunderea aferentă.
De la pășune tacticoasă vine vaca, danga, langa … langa danga… tot așa vine și minuta de la dezbateri.
Vorba lui Lovinescu,
„forme fără fond“
Așa că, într-o frumoasă zi de vineri 13, la ora 13:13 am trimis observațiile pe cod. Să fie într-un ceas bun!